De e-commerce-sector is een van de voornaamste begunstigden van de cryptorevolutie. Verschillende e-commerce websites hebben crypto geïntegreerd als betaaloptie, zodat hun klanten voor verschillende producten kunnen winkelen met Bitcoin. Daardoor heeft Bitcoin in de loop der tijd enorm aan populariteit gewonnen. Sommige handelaars staan echter nog terughoudend tegenover het aanvaarden van Bitcoin, vanwege de volatiliteit en de druk van de regelgeving. Dit artikel gaat in op de belangrijkste voor- en nadelen van Bitcoin voor e-commerce. Kijk op https://www.bitcoinsmarter.org/nl/ voor gedetailleerde informatie over bitcoin-handel.
Voordelen van Bitcoin voor E-commerce
Er zijn verschillende voordelen die eCommerce verkopers kunnen halen uit het accepteren van Bitcoin als betaling op hun platforms. Dit is waarom u Bitcoin zou moeten integreren in uw betalingssysteem.
Kostenefficiënte transacties
Bitcoin heeft relatief lagere transactiekosten dan bankoverschrijvingen, creditcards en betaalkaarten. Een van de redenen daarvoor is de afwezigheid van tussenpersonen bij Bitcoinbetalingen. Bitcoin werkt op een peer-to-peer netwerk, waardoor gebruikers geld kunnen versturen en ontvangen zonder tussenkomst van een bank of geldverwerker. Bovendien zijn Bitcoinbetalingen niet onderhevig aan wisselkosten. En dit vermindert de totale transactiekosten. Met Bitcoin kunt u ook terugboekingen voorkomen, omdat transacties onomkeerbaar zijn.
Gemakkelijke toegang tot wereldmarkten
Als gedecentraliseerde munt is Bitcoin niet onderworpen aan wettelijke beperkingen. Zo kunnen mensen wereldwijd betalingen verzenden en ontvangen zonder tussenkomst van buitenaf. Dankzij het gedecentraliseerde netwerk van Bitcoin kunt u transacties uitvoeren met klanten over de hele wereld. Daarom zou het accepteren van Bitcoin uw e-commercebedrijf in staat stellen snel een wereldwijd klantenbestand aan te trekken.
Veilige en snelle verwerking van betalingen
Het accepteren van Bitcoin als betaling op uw e-commerce-platform zorgt ook voor meer veiligheid bij transacties. De blockchain-technologie van Bitcoin valideert alle transacties op een digitaal openbaar grootboek, dat toegankelijk is voor alle gebruikers. Dat zorgt voor meer transparantie en helpt handelaars om al hun Bitcoin-transacties beter bij te houden. De onomkeerbaarheid van transacties maakt het onmogelijk voor gebruikers om betalingen te manipuleren, waardoor handelaars worden beschermd tegen fraude.
Bitcoin heeft een van de veiligste netwerken op basis van de blockchain. Hoewel cyberhacks in het verleden zijn voorgekomen, kost het veel moeite en tijd. Zelfs als het iemand lukt om één systeem in het netwerk te hacken, zullen de andere nodes dit automatisch corrigeren of afwijzen, waardoor het voor slechte actoren extreem moeilijk wordt om Bitcoin te stelen.
In tegenstelling tot creditcardbetalingen die via verschillende tussenpersonen moeten, vinden Bitcoin-transacties plaats op de blockchain. Bovendien is er geen autoriteit die Bitcoin-transacties reguleert. Dat verkort de duur van de verwerking van de betaling aanzienlijk en zorgt voor onmiddellijke transacties.
Nadelen van Bitcoin voor E-commerce
Hier zijn enkele van de belangrijkste risico’s van Bitcoin voor e-commerce die u in gedachten moet houden.
Prijsschommelingen
Volatiliteit is een van de grootste risico’s van Bitcoin, die een negatieve invloed kan hebben op uw bedrijf. De prijzen van Bitcoin fluctueren voortdurend, met plotselinge op- en neerwaartse bewegingen. Dat maakt het zeer moeilijk te voorspellen, vooral bij het vaststellen van de prijzen van goederen en diensten. U kunt bijvoorbeeld een product verkopen voor één Bitcoin, wat gelijk staat aan $10. Dan ontdekt u later dat de prijs van Bitcoin is gedaald van $10 naar $5. Dat zou een aanzienlijk verlies betekenen. Op de hoogte blijven van de Bitcoin-prijsbewegingen is dus essentieel om verliezen als gevolg van volatiliteit te voorkomen.
Geen toezicht
Creditcardmaatschappijen en financiële instellingen bieden hun klanten doorgaans toezicht en bescherming als er iets misgaat. De richtlijn bevat echter geen dergelijke bepalingen. In plaats daarvan krijgen Bitcoingebruikers collectieve controle over het netwerk. Dat maakt Bitcoingebruikers kwetsbaar voor verschillende risico’s.
Over het geheel genomen heeft Bitcoin unieke voor- en nadelen voor e-commerce. Het lijdt echter geen twijfel dat de voordelen groter zijn dan de risico’s. Een goed begrip van de cryptomarkt kan u snel helpen de potentiële risico’s te beheersen.