Een nieuwe gaming-tijdperk kan ingaan dankzij blockchain-technologie, het heeft de potentie om ook acceptatie in deze industrie te stimuleren.
Blockchain-technologie is onlangs een fenomeen geworden op verschillende gebieden van de economie, waardoor innovatie wordt gestimuleerd, groei wordt gestimuleerd en toegevoegde waarde wordt gecreëerd. Een van de meest opmerkelijke van deze sectoren is de game-industrie. Gaming is een use-case die de echte acceptatie van blockchain-technologie stimuleert door de prikkel voor de gebruiker te nemen van pure speculatie tot transacties op een blockchain-platform. Dit stimuleert zowel innovatie in ontwikkeling als consumentenacceptatie.
De eerste echte blockchain-gamingapplicatie was Cryptokitties. Hoewel het platform zelf een technologiedemonstrator is voor verzamelobjecten, groeide het snel naar bekendheid als de applicatie die de meerderheid van de transacties op het Ethereum-platform vertegenwoordigt. Sinds het begin is het aantal apps dat gebruikmaakt van blockchain-technologie in gaming explosief gegroeid, met categorieën variërend van avonturenspellen en kaartspellen tot actiespellen, rollenspellen en casino’s.
Blockchain-gebruikssituaties bij gaming worden voornamelijk beperkt door de transactiecapaciteit van blockchain-platforms in het geval van Ethereum. Huidige blockchain-applicaties in gaming zijn daarom experimentele tickets, met verzamelbare platforms en mobiele games die het voortouw nemen.
Kaartspellen zijn een van de eerste spellen die blockchain-technologie gebruiken bij het spelen van games. Het unieke kenmerk van verzamelkaarten is dat de kaarten zelf, als niet-tastbare tokens, verhandelbare items worden. Meestal worden de NFT’s verhandeld op OpenSea. Een van de meest populaire verzamelbare kaartspellen met blockchain-technologie is Gods Unchained.
Real-time strategie, of RTS, en massaal multiplayer online, of MMO, games zijn ideale genres voor het testen van blockchain-technologie in gaming, omdat de gameplay het mogelijk maakt om meerdere soorten activa en slimme contracten te creëren die de regels van de games zelf regelen. Hoewel succesvolle titels in gaming in toenemende mate massaal multiplayer, online en met groepsdynamiek zijn, zal de toepassing van blockchain-technologie in gaming waarschijnlijk aanzienlijke grip krijgen in dit segment.
Pixelmatic, een studio gevestigd in Shanghai en Vancouver, opgericht door Samson Mow – huidige chief strategy officer van Blockstream en voormalig productiedirecteur bij Ubisoft – werkt aan een op ruimte gebaseerd MMO-spel met elementen uit het RTS-genre en Eve Online en met een cryptocurrency voor een in-game ruilmiddel. Verdere ontwikkeling van crypto-assets in relatie tot in-game items is nog niet in nieuws, ondanks Eve Online een volledig marktplaats voor in-game goederen heeft. Dit is nog steeds behoorlijk bemoedigend en de game is de eerste stap naar een bredere acceptatie van cryptocurrencies door spelers uit de industrie in reguliere gaming.
Op Ethereum riskeren games die op de blockchain draaien het netwerk te spammen met transacties, waardoor de gaskosten stijgen. Hoe dan ook, er worden steeds meer games ontwikkeld om zelf op openbare blockchains te draaien, wat een stimulans creëert om oplossingen te ontwikkelen om de daaropvolgende overstromingen van het netwerk te verminderen. Proof-of-stake blockchains, sidechains en staatskanalen kunnen oplossingen bieden om de problemen op te lossen die ten grondslag liggen aan beperkte transactiesnelheden op proof-of-work blockchains die momenteel worden geïmplementeerd.
De toonaangevende blockchain-spellen van dit jaar zijn volgens EsportsBets voornamelijk kaartspellen, met RTS-spellen op de voet. Big-ticket-items zijn nog in ontwikkeling of worden overwogen door grotere studio’s, waardoor er veel ruimte is voor garage-studio’s om hun first-mover-voordeel te gebruiken en hun naam te maken voordat de concurrentie op de markt komt.
Casino’s waren een van de eerste toepassingen in gaming die blockchain-technologie gebruikten, waarbij online casino’s voorop liepen. Een aantal online goksites zijn toch wel op blockchain gebaseerd, en de meeste hiervan bieden superieure kwaliteit en belevenis aan de speler in tegenstelling tot de traditionele fiat gebaseerde casino’s en goksites. Gokken is waarschijnlijk het meest volwassen segment in gaming op basis van blockchain en het is zeer waarschijnlijk dat het serieuze concurrentie biedt aan traditionele markten.
Met de verschijning van senior ontwikkelaars en meestal open tools, ontsluit blockchain-gaming eerder onvoorstelbare waarde voor zowel makers als gamers. Voor het eerst kan een werkelijk open entertainmenteconomie worden opgebouwd.
Speculatie op platforms die blockchain-applicaties en tokens nuttig kunnen vinden in gaming neemt toe, en de platforms worden vaak kort na de release op de topbeurzen vermeld. Met de voortdurende ontwikkeling van eenvoudig te gebruiken gebruikersinterfaces, standaarden voor blockchain-applicaties die relevante technologieën gebruiken om transacties van PoW-platforms te verplaatsen naar die met hogere transactiesnelheden, en de release van items die de aandacht van het publiek trekken – acceptatie door de mainstream is alleen een kwestie van tijd.
Blockchain-technologie is vooral geschikt voor gamen en gamen kan direct profiteren van blockchain-technologie, zowel technisch als in het ontsluiten van waarde van in-game items, toernooien, karakterontwikkeling en gamerherkenning. Dit baant de weg voor esports om een leider te zijn in de sport- en entertainmentsector, net zoals internet nu is. Tegenwoordig worden traditionele media meestal op internet gebruikt, dus misschien kunnen alle sporten via blockchain-technologie op een dag elementen van esports bevatten.