Er zijn meer concurrerende webbrowsers dan ooit, met veel die verschillende niches bedienen. Een voorbeeld daarvan is Brave, dat een niet-verontschuldigende focus heeft op de privacy van gebruikers en wordt geleverd met een radicale herziening van hoe online adverteren zou moeten werken.
Maar Brave browser heeft meer aandacht gekregen dan de meeste nieuwe browsers, deels omdat een medeoprichter één van degenen was die Mozilla’s Firefox op gang hebben gebracht en deels vanwege het zeer ongebruikelijke, sommigen zeggen parasitaire, bedrijfsmodel.
Brave Browser review
Brave is min of meer een standaardbrowser waarmee gebruikers naar websites kunnen navigeren, webapps kunnen uitvoeren en online inhoud kunnen weergeven of afspelen. Net als andere browsers is het gratis te downloaden en te gebruiken, onthoudt het site-authenticatie-informatie en kan het voorkomen dat online advertenties op sites verschijnen.
De webbrowser van Brave Software is gebaseerd op een ongebruikelijk bedrijfsmodel:
- Het verwijdert advertenties van websites,
- Vervangt ze door eigen advertenties en
- Stelt gebruikers in staat om geld te sturen naar sites die ze leuk vinden.
Bovendien is Brave gebaseerd op Chromium, de open-sourcecode die de basis vormt voor Google Chrome. Maar is het goed? En voor degenen die Google Chrome gebruiken, is het de moeite waard om over te schakelen naar Brave?
Toen Brendan Eich en Brian Bondy in 2015 Brave oprichtten, wilden ze iets doen aan wat zij zagen als het grootste probleem van het moderne internet: opdringerige advertenties. Adverteren is de brandstof die het moderne internet aandrijft, waardoor websites en digitale creatieveling en geld kunnen verdienen met hun inhoud zonder gebruikers in rekening te brengen voor elk gelezen artikel of elke bekeken video.
Dat gezegd hebbende, dachten Eich en Bondy dat het een aantal behoorlijk belangrijke nadelen heeft, daarbij verwijzend naar de mogelijk privacy schadelijke aard van advertentietrackers, evenals de negatieve impact die het heeft op de algehele gebruikerservaring.
Waarom de Brave Browser downloaden?
De eerste release van Brave kwam tot stand te midden van twee belangrijke trends, die uiteindelijk de nieuwe browser bepaalden. Ten eerste was de cryptocurrency-revolutie in volle gang. Zowel bedrijven als individuen zoals de pseudoniem Satoshi Nakamoto creëerden hun eigen gedecentraliseerde cryptocurrencies, die al snel een marktkapitalisatie van miljarden dollars bereikten. Ten tweede is de technologie voor het blokkeren van advertenties de mainstream geworden. Halverwege het decennium blokkeerden miljoenen mensen online advertenties in alle browsers, desktops en mobiele apparaten.
Brave was een van de eerste browsers die ingebouwde advertentie- en trackerblokkering opnam, waarmee ze een sprongetje maakten voor Opera. Het kwam ook met zijn eigen cryptocurrency, genaamd BAT (of Basic Attention Token), waardoor gebruikers de sites en makers die ze leuk vinden kunnen terugbetalen.
In wezen wil Brave zich opnieuw voorstellen hoe internet werkt: niet alleen op bruikbaarheidsniveau, maar ook op economisch niveau. Het is een onmiskenbaar radicale visie, maar je zou niet minder verwachten, gezien het oprichtende team.
Achtergrond informatie Browser Brave
Brendan Eich is de uitvinder van de programmeertaal JavaScript en medeoprichter van de Mozilla Foundation, die de populaire Firefox-webbrowser heeft gemaakt. Hij diende ook kort als CEO van de stichting voordat hij ontslag nam na een bittere controverse over zijn politieke donaties. Brian Bondy is ook ex-Mozilla en heeft tijd doorgebracht bij de Khan Academy, een start-up voor onderwijs.
Verder is Brave een redelijk standaard browser. Net als Edge, Chrome en Opera is het gebaseerd op de Blink-rendering-engine, wat betekent dat webpagina’s zouden moeten werken zoals u verwacht. Brave is ook compatibel met Chrome-extensies.
Wat Brave onderscheidt, is zijn agressieve anti-advertentie houding. De browser is gebouwd om online advertenties van websites te verwijderen en het bedrijfsmodel van de maker is niet alleen gebaseerd op het blokkeren van advertenties, maar ook op het vervangen van de weggekraste advertenties door advertenties uit zijn eigen netwerk. Het is alsof een nieuw televisienetwerk aankondigde dat het technologie zou gebruiken om advertenties uit de programma’s van andere netwerken te verwijderen, en die programma’s vervolgens opnieuw zou uitzenden met advertenties die het zelf had bedacht, advertenties die het verkocht.
Brave elimineert ook alle advertentietrackers, de vaak kleine paginacomponenten die adverteerders en site-uitgevers inzetten om gebruikers te identificeren, zodat ze weten welke andere sites die gebruikers bezoeken of hebben bezocht. Trackers worden door advertentienetwerken gebruikt om producten weer te geven die lijken op de producten die zijn gekocht of die zojuist zijn overwogen, wat ertoe leidt dat u voortdurend dezelfde advertentie ziet, ongeacht waar u navigeert.
Voordelen van Brave Browser
Brave vindt twee dingen erg belangrijk: de snelheid en de privacy die het gebruikers biedt. Beide zijn het resultaat van de ad-stripping-strategie.
Op de desktop laadt Brave pagina’s twee keer zo snel als Chrome en Firefox, de nummer één en nummer drie browsers ter wereld volgens de analyse-leverancier Net Applications. Op een smartphone laadt Brave pagina’s tot acht keer sneller dan Chrome (Android) of Safari (iOS).
De snelheidsverhogingen zijn niet verrassend. Door advertenties en advertentietrackers te elimineren, downloadt Brave veel minder inhoud van een website dan welke browser dan ook zonder een extensie voor het blokkeren van advertenties. Er is niets technologisch aan de prestaties van Brave; het haalt gewoon minder gegevens op dan andere browsers. Als dat niet het geval was, zouden Chrome en andere op Chromium gebaseerde browsers net zo snel zijn.
Door advertentie trackers te elimineren, blokkeert Brave de inspanningen van adverteerders om eerst gebruikers te identificeren en vervolgens die gebruikers te volgen. Dat maakt Brave-gebruikers anoniemer, stelt Brave Software. “Gebruikers vinden het vooral niet leuk als grote bedrijven hun online en offline gedrag in kaart brengen”, zei het bedrijf in een vroege blog post.
Het bedrijf heeft ook gezworen dat het geen gebruikersgegevens op zijn servers opslaat en niet zal opslaan. “We houden gebruikersgegevens standaard uit onze cloud Brave Vault”, schreef Eich in zijn inaugurele post in 2016. “Het is beter voor jou en voor ons dat we je gegevens niet opslaan zonder jouw toestemming.”
De Brave Browser is:
- Erg snel,
- Gebruiksvriendelijk
- Houdt rekening met je privacy
Daarom is Brave uitermate geschikt als alternatief voor andere browsers.